PANDUAN MENYELESAIKAN MASALAH MUDAH
Ralat dalam perisian atau gangguan kepada perkakasan komputer kadang-kadang dapat diselesaikan tanpa memerlukan bantuan juruteknik ataupun pakar. Kebiasaannya apabila berlaku gangguan, sistem akan memaparkan mesej (error message) yang tertentu. Di bawah ini disenaraikan beberapa gangguan yang biasa berlaku dan cadangan penyelesaiannya.
MASALAH UMUM YANG BIASA TERJADI
1. Bunyi beep yang panjang dan diikuti bunyi beep yang pendek
Punca Gangguan
Keluarkan kaf grafik dari slot dan pasang semula
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
MASALAH RANGKAIAN YANG BIASA TERJADI
1. Komputer tidak disenaraikan dalam network neighbourhood
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca gangguan
Punca Gangguan
Punca gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
Punca Gangguan
*sumber: laman web SK Bertam Indah
Ralat dalam perisian atau gangguan kepada perkakasan komputer kadang-kadang dapat diselesaikan tanpa memerlukan bantuan juruteknik ataupun pakar. Kebiasaannya apabila berlaku gangguan, sistem akan memaparkan mesej (error message) yang tertentu. Di bawah ini disenaraikan beberapa gangguan yang biasa berlaku dan cadangan penyelesaiannya.
MASALAH UMUM YANG BIASA TERJADI
1. Bunyi beep yang panjang dan diikuti bunyi beep yang pendek
Punca Gangguan
- kad grafik rosak
- Setting motherboard yang tidak betul
Keluarkan kaf grafik dari slot dan pasang semula
- Setting semula CMOS
- Tambahkan kad grafik sekiranya menggunakan built-in VGA
Punca Gangguan
- Slot RAM longgar
- RAM module tidak berfungsi
- Gabungan RAM module yang berbeza model dan kelajuan
- Keluarkan RAM dari slot dan pasang semula dengan sempurna
- Bersihkan tapak plat RAM menggunakan kain yang kering dan bersih
- Pastikan tapak plat RAM tidak berhabuk,berminyak dan tiada kesan terbakar
- Pastikan kelajuan RAM yang digunakan bersesuaian dengan motherboard
- Tukar RAM module
Punca Gangguan
- Internal battery lemah
- CMOS Chip rosak
- Tukar internal battery.Kebiasaannya menggunakan model CR2032
- Tukar CMOS chip atau buat proses flush kepada chip tersebut
- Tukar motherboard
Punca Gangguan
- Terdapat disket dalam pemacu A
- Sistem operasi pada cakera keras hilang
- Trak 0 pada cakera keras rosak
- Periksa pemacu A dan pastikan tiada disket
- Periksa CMOS setting betul atau gunakan Load setup default
- Tukar cakera keras yang baru sekiranya cakera keras didapati rosak
Punca Gangguan
- Terdapat bad sector pada cakera keras atau disket
- Partition table rosak
- Jalankan proses low level format terhadap cakera yang berkenaan
- Buat partition table baru
- Tukar cakera yang rosak dengan cakera yang baru
Punca Gangguan
- Cakera yang tidak diformat
- Kapasiti format yang tidak sesuai dengan pemacu cakera
- Cakera keras rosak
- Format cakera keras berkenaan
- Tukar cakera keras yang rosak
Punca gangguan
- RAM tidak mencukupi
- Applikasi yang dibuka terlalu banyak dalam satu masa (multi-tasking)
- Pengurusan memori yang tidak sempurna
- Tutup applikasi yang tidak digunakan
- Pengurusan memori dilakukan dengan pembahagian semula memori
- Tambahkan RAM module
Punca gangguan
- Processor tidak berfungsi dengan baik
- CMOS rosak
- Litar power supply rosak
- Motherboard rosak
- Gantikan perkakasan terbabit dengan yang baru
- Hubungi juruteknik jika perlu
Punca gangguan
- Setting CPU clock speed yang terlalu laju dan tidak tepat
- Suhu processor yang terlalu panas (over-heated)
- Processor rosak
- RAM module rosak
- Motherboard rosak
- Litar power supply rosak
- Sektor 0 cakera keras rosak
- Set semula CPU clock speed dalam CMOS
- Periksa kipas processor dan pastikan berfungsi dengan baik
- Pastikan model dan kelajuan RAM sesuai dengan motherboard
- Jalankan proses low level format cakera keras
- Gantikan perkakasan yang terlibat dengan perkakasan baru
Punca gangguan
- Proses shutdown tidak sempurna dan tidak mengikut secara kebiasaannya
- Terdapat divice driver yang tidak berfungsi dengan baik
- Terdapat perkakasan yang tidak berfungsi dengan baik
- Updatedevice driver yang berkenaan
- Keluarkan kad-kad berkenaan dari slot, bersihkan dan pasang semula
- Tukar slot sekiranya masih ada slot yang kosong
- Ganti perkakasan yang terlibat dengan perkakasan baru
Punca gangguan
- Resolusi melebihi had jangkauan monitor
- Setting resolusi telah diubah
- Periksa setting resolusi
- Tukar resolusi kepada nilai yang yang lebih kecil contohnya 800 x 600
Punca gangguan
- Color depth melebihi had jangkauan kad grafik (VGA)
- Kerosakan pada kad grafik
- Ubah semula setting supaya ianya bersesuaian dengan kad grafik
- Gantikan kad grafik yang baru
Punca gangguan
- Disket yang digunakan rosak
- Kapasiti format yang tidak selaras dengan density cakera yang berkenaan
- Trak 0 yang menyimpan maklumat berkenaan sistem fail rosak
- Format semula cakera berkenaan
- Tukar disket ataupun cakera keras yang terlibat dengan yang baru
Punca gangguan
- Motor pada cakera berkenaan rosak
- Head crash
- Gantikan disket atau cakera keras yang terlibat dengan yang baru
Punca gangguan
- Cakera rosak atau tidak diformat dengan sempurna
- Kapasiti pemacu dan disket yang tidak seragam
- Format semula cakera
- Periksa dan pastikan kapasiti pemacu dan disket adalah sama
- Tukarkan disket atau cakera yang terlibat dengan yang baru
Punca gangguan
- Kemungkinan tab disket pada kedudukan write protect
- Sektor pada cakera keras rosak
- Tukar tab disket pada kedudukan write enable
- Low level format cakera keras
- Kosongkan sector yang rosak menggunakan Disk Manager
- Bina semula partition table dan format semula cakera keras berkenaan
Punca gangguan
- Fail atau cakera yang hendak diakses rosak
- Fai tidak sepadan dengan applikasi yang digunakan
- Fail tiada dalam cakera keras
- Periksa dan pastikan disket dimasukkan kedalam pemacu dengan sempurna
- Periksa kedudukan sebenar lokasi fail yang hendak dibuka
MASALAH RANGKAIAN YANG BIASA TERJADI
1. Komputer tidak disenaraikan dalam network neighbourhood
Punca gangguan
- Installation windows yang tidak lengkap
- Konfigurasi LAN yang tidak sempurna
- Pemacu kad rangkaian (network driver) tidak berfungsi
- Kad rangkaian (network card) tidak berfungsi
- Pastikan kad rangkaian dipasang dengan sempurna
- Pasang semula pemacu kad rangkaian(network driver)
- Semak konfigurasi LAN anda dan uji semula dengan menaipkan ping localhost dalam petak run
- Pastikan protokol dipilih ialah TCP/IP
- Semak IP address dan subnet mask komputer anda
Punca gangguan
- Tiada sambungan LAN ataupun terputus
- Hub rosak
- Kad rangkaian (network card) tidak berfungsi
- Peiksa kabel rangkaian dan pastikan ianya bersambung dengan kad rangkaian
- Periksa sambungan yg terputus ataupun longgar dan pastikan ianya disambung ke hub
- Pastikan sumber elektrik dan suis hub dihidupkan
- Pastikan pin RJ-45 connector dipasang sempurna pada kabel
- Ganti RJ-45 connector ,kad rangkaian atau hub yang baru jika perlu
Punca gangguan
- Port yang berkenaan pada hub atau switch rosak
- Pindahkan kabel rangkaian ke port lain yang tidak rosak
- Gantikan hub yang baru
Punca gangguan
- Rangkaian tidak disambung dengan computer yang lain
- Hub rosak
- Kad rangkaian (network card) tidak disambung dengan sempurna
- Periksa dan pastikan kabel rangkaian disambung kepada hub dan komputer yang lain
- Pastikan hub berfungsi dengan baik
- Pastikan workgroup sama dengan komputer yang lain
Punca Gangguan
- Rangkaian untuk komputer yang berkenaan tidak berfungsi
- Periksa network setting untuk komputer berkenaan
- Periksa kabel dan network connector disambung dengan sempurna
- Pastikan kad rangkaian (network card) berfungsi
- Pastikan panjang kabel antara hub dan computer berkenaan tidak melebihi 100 meter
- Tambahkan hub atau pasang repeater jika panjang kabel melebihi 100 meter
Punca gangguan
- Alamat TCI/IP yang digunakan bertindih (sama bagi beberapa buah pc)
- Nama komputer(computer name) sama untuk beberapa buah komputer
- Ubah alamat TCP/IP yang bertindih
- Periksa dan pastikan tiada komputer yang sama nama
Punca Gangguan
- Login atau kata laluan yang tidak betul
- Workgroup yang diwujudkan tidak merujuk workgroup dalam server
- Rangkaian ke server tidak berfungsi
- Pastikan workgroup client pc sama dengan workgroup yang dinyatakan di dalam server
- Periksa kabel rangkaian dan port yang menyambungkan komputer kepada server
- Periksa kad rangkaian pada server dan computer yang berkenaan
Punca Gangguan
- Rangkaian yang menghubungkan node berkenaan tidak berfungsi
- Pertindihan alamat TCP/IP bagi node berkenaan dengan pc atau server
- Akses kepada node dihalang
- Fail driver tidak berfungsi dengan baik
- Pastikan semua sambungan rangkaian ke node berkenaan dalam keadaan sempurna.
- Semak alamat TCI/IP. Ubah jika ada alamat yang sama
Punca Gangguan
- Sambungan rangkaian yang tidak baik
- Kabel rangkaian terlalu panjang
- Masalah fail Windows
- Pastikan semua sambungan kabel dan penyambung RJ-45 ketat
- Kaedah penyambungan kabel 100-T digunakan
- Jalankan proses installation semula windows
Punca Gangguan
- Talian ADSL rosak, tidak disambung ataupun terputus
- Pastikan kabel telefon/ADSL disambungkan kepada modem
- Sekiranya lampu ADSL masih lagi berkelip tidak berhenti-henti, hubungi streamyx technical center 1300889515 untuk membuat laporan kerosakan talian
Punca Gangguan
- Rangkaian tidak berfungsi
- Julat alamat TCP/IP melebihi had disokong oleh router
- Konfigurasi internet browser computer yang berkenaan merujuk kepada connection yang salah atau tidak wujud
- Konfigurasi proxy salah ataupun tidak diperlukan
- Pastikan rangkaian berfungsi dengan baik
- Pastikan bilangan client tidak melebihi julat router pada satu-satu masa. Contohnya router jenis Allied Telesyn yang dibekalkan kepada makmal sekolah (projek SCHOOLNET) hanya membenarkan 62 node sahaja mengakses pada satu-satu masa
- Semak konfigurasi pelayar web dengan menggunakan option never dial a connection dalam Tools-Internet Option-Connections di mana kosongkan pada ruangan proxy (LAN settings)
Punca Gangguan
- Rangkaian dalaman ke modem/router tidak berfungsi
- Periksa kabel rangkaian dan penyambung RJ-45 dari modem/router ke hub switch dengan memastikan port yang berkenaan dalam keadaan yang baik
*sumber: laman web SK Bertam Indah
No comments:
Post a Comment